3 ok miért tartson háziállatot és legyen nyugodtabb

Kedvenceink megszépítik napunkat, jobb kedvre derítenek bennünk. Miért van ez és miért érdemes ezen túl háziállat befogadása mellett dönteni?

Milyen háziállat legyen a kiszemelt?

Mielőtt belemennénk annak okaiba, miért is érdemes háziállatot tartanunk, szeretnénk segítséget nyújtani abban, milyen kiskedvencet is válasszunk.

A kutya és a macska az elsőszámú választás a többségénél. A kutya az ember legjobb barátja, tartja a mondás. Tény, hogy kutatások szerint régóta velünk vannak. Házőrző szerepük a városi környezetben háttérbe szorult, kedves és ragaszkodó természetükért kedveljük őket.

A macska a másik fő választás, amikor a háziállat szóba kerül. Valamivel kevésbé ragaszkodó, mint a kutya, bár a lakásban tartott cicák többsége már nagyon szelíd és bújós.

A másik fő csapásirány a különféle hüllők – kígyó, gekkó, kaméleon például – és a halak. Ezeket nem véletlenül nevezik díszállatoknak. Nem vagy csak nagyon kis mértékben reagálnak érintésünkre, a macskánál és kutyánál megszokott ragaszkodás itt nem jellemző.

Miért van jó hatással egészségünkre a háziállat?

Ha már sikerült kiválasztanunk a kiskedvencet, milyen pozitív hatásokkal számolhatunk egészségünk és életminőségünk terén?

Simogasson az egészségért

Kutatások egybehangzó eredménye alapján a kutya vagy macska simogatása csupa előnnyel jár mind a gazdi, mind a kiskedvenc esetében. Az állat és az ember is nyugodtabb lesz, utóbbinál pedig megfigyelték, hogy a háziállat pár perces simogatását követően is már csökken a vérnyomás.

A selymes szőr tapintása szintén kellemes érzetet kelt – bocs puli- hacsak nem allergiás.

A háziállat feltétel nélküli szeretet

Napjainkban emberi kapcsolataink, főleg párkapcsolataink egyre rövidebbek. Egy folyamatosan melletünk lévő és minket támogató kedves személy hiányában kire számíthatunk?

Jól tippelt, a háziállat a szó, amire gondoltunk. Egy kutya feltétel nélküli szeretet ad, minden nap kitörő lelkesedéssel fogad minket a munkából hazatérve.

Hozzátennénk azonban, hogy bármennyire kedves is egy házikedvenc, nem pótolhatja az intim emberi kapcsolatokat.

Puhább, mint egy párna

Ha lakásban tartja kutyáját, vidáman hempereghet vele a kanapén. Ön is egy kcisit kutyának érezheti magát és összebújhat kis blökijével, szent egységben, békességben.

Ha Ön egyedülállö hölgy, megidézheti és tovább is fejlesztheti a Bridget Jones Naplójában látottakat. Vegyen maga elé egy nagy doboz jégkrémet, dörgölőzködjön össze kutyájával és élvezze a kényelmes nagymamabugyiba és hálóköntösbe bújva a kiváló TV-programokat.

+1: Segíti az ismerkedést

Ha a fenti kis életkép nem nyerte el tetszését, ne aggódjon! A kutya tökéletes eszköz az ismerkedésre más kutyatartókkal. Kedvencét sétáltatva akár összeverekszik egy ellentétes nemű gazdi kutyájával, akár barátságosan szagoltatja annak – azaz a kutyának, nem a gazdinak – a hátsó felét, rögtön van témája a beszélgetésnek.

Önnél is van kutya vagy egyéb háziállat? Melyik a legviccesebb története? Ossza meg szerkesztőségünkkel a “Hozzászólások” rovatban.

Hogyan éljen egyszerűbb életet és legyen boldogabb – a minimalizmus

Egyre többet hallunk az Y-generáció kapcsán a tulajdonlás visszaeséséről, az egyszerűbb, letisztultabb életre való törekvésről. Tényleg boldogabbak leszünk a minimalizmus elveit követve?

Minden generációnál léteznek azok az alapelvek, amelyek legyszerűsítik életünket és melyek segítségével könnyebben eligazodunk a világban. Legyen diploma a kezedben és légy egy zseni, mert a zenélésből nem lehet megélni. Vásárolj lakást, amint lehet, mert a bérleti díj csak kidobott pénz. Vegyél autót, mert így nem kell majd másokhoz igazodnod.

Ezek közül többet is kétségbe von a minimalizmus.

Miről is van szó a minimalizmus kapcsán?

A minimalizmus művészeti irányzatához hasonlóan a minimalista életmódot követők is azt vallják, a kevesebb több. Az irányzat a  fogyasztói társadalom által gerjesztett kereslet és fogyasztás növekedésével szembemegy. Azt vallja, nincs szükségünk folyamatosan új tárgyakra, mert ezek csak ideig-óráig nyújtanak örömöt. Amint felismerjük a minket ért, fogyasztásra ösztönző manipulációs törekvéseket, könnyebben felszabadulhatunk hatásuk alól. Mindez magával hozza, hogy életünk fontos területeit –  mint például a család – jobban megbecsüljük és több időt fordítunk rá.

Miben testesülnek meg a gyakorlatban az irányzat alapelevei?

Tulajdonlás

Ahogyan arra bevezetőnkben is utaltunk, a különböző, főleg nagy értékű fogyasztási cikkek vásárlásától tartózkodnak a minimalizmus irányzatának követői.

Miért?

Egyik fő oka a helyhezkötöttség. Az irányzat hívei szerint egy ház vagy lakás tulajdonlása sokkal körülményesebbé teszi egy például új munkalehetőség miatt aktuálissá váló költözést. Bérlőként azonban könnyedén, jellemzően néhány hónapos felmondási időt követően odábbállhatunk.

Hozzátennénk, hogy a budapesti ingatlanpiacon 2018 – ban egyáltalán nem ritka az 1 éves fix szerződés. Ennek aláírását követően szintén röghöz kötjük magunkat. A magas, lakások iránt mutatkozó kereslet pedig szinte biztossá teszi, hogy néhány hónapon belül eladjuk lakásunkat, ha úgy határozunk.

Öltözködés

Most hangzatosan azt mondhatnánk: az egyik leglátványosabb mutatója a minimalizmus törekvésének az öltözködés. Látványosnak mégsem nevezhető, hiszen a kinézet tekintetében teljesen átlagosak a műfaj képviselői.

Akkor hogyan öltözködnek?

Spórolósan, leginkább. A túlzott termelés és a környezet védelmét is fel szokták hozni érvként a minimalisták, amikor öltözködésről van szó. A felfogás lényege, hogy olyan ruhadarabokat válasszunk, amelyek időtállóak, azaz nem mennek ki egy szezon alatt a divatból. Így egy jó minőségű ruhadarabot több évig is használhatunk, míg végül elszakad vagy éppen kifakul és csak ekkor cseréljük le.

Szöges ellentétben áll ez a leárazásvadászok és az olcsó netes ruhavásárlók szokásaival, akik sokszor a mennyiséget helyezik előtérbe.

Utazás

Központi témája a minimalistáknak. Cinikusan azt mondhatnánk, hogy a nagy értékű fogyasztási cikkeken megspórolt pénzt utazásra verik el.

Az persze nézőpont kérdése, hogy így ítéljük-e meg az utazás területét. A minimalizmus követői azt vallják, az utazás révén gazdagabbak leszünk, személyiségünk fejlődik, új, addig nem ismert nézőpontokra csodálkozhatunk rá.

Munkaválallás

A munka kapcsán egy másik érdekes trendet mutatnánk be a kedves olvasónak, ez pedig a digitális nomádok világa. Jellemzőjük, hogy valamilyen távolról, interneten keresztül is végezhető munkával rendelkeznek. Ennek köszönhetően bárhol lehetnek a világban, el tudják látni munkájukat.

Jellemző felállás ezen a téren, amint egy fiatal, általában húszas éveiben járó pár nyakába veszi a világot egy lakóautónak átalakított minibusszal, mely így közlekedési eszközük és”házuk” is egyben. A munka elvégzése előtt, után vagy éppen közben szörfözgetnek egy kicsit és élik a hippik irigyelt, laza világát.

Ilyen egyszerű lenne?

Embere válogatja. A digitális nomádok sokszor szellemi szabadfoglalkozásúak, a vállalkozói lét minden előnyével és hátrányával együtt. Ha éppen nem kap elég megbízást, kevesebb bevétele van, akár hónapokig is. Ezt a bizonytalanságot nem mindenki képes elviselni.

A pozitív oldala ennek az életformának a saját időgazdálkodás, egy unalmas irodába sem kell bejárni nap mint nap.

30as nyugdíjas, az okos minimalizmus celebje

Takács Szabolcs azzal vált híressé, hogy jól fizető középvezetői állását otthagyva 35. születésnapjának küszöbén felmondott a munkahelyén és azóta is az addig létrehozott befektetései hozamából él. Saját bevallása szerint is emberkísérletet végez, és nem tartja kizártnak, hogy fog még hagyományos munkahelyen dolgozni. Életmódjáról, annak előkészítéséről rendszeresen tart előadásokat, melyek telt házas sikert aratnak.

Mit gondol a minimalizmus kapcsán, irigyli képviselőit vagy gyerekes kezdeményezésnek tartja az egészet? Ossza meg velünk a hozzászólásokban!

5 tipp hogyan kezelje a téli betegségeket és gyógyuljon meg előbb

Klasszikus téli jelenség a prüszkölő, orrfolyós, torokfájós önmagunk. Mit tehet a gyorsabb gyógyulásért? Téli egészségtippjeink következnek.

Tél, hideg, metsző szél, köhögő utasok a tömegközlekedésen és a táppénz miatt egyetlen forintot sem veszíteni hajlandó, beteg kollégák a munkahelyen. Ismerős kép Önnek is valószínűleg. A téli influenzajárvány idején még a legegészségesebb és legedzettebb fiatal is romos állapotba kerülhet.

Mit tehet annak érdekében, hogy a hajánál  fogva húzza ki magát ebből a helyzetből, ráadásul minél előbb?

Ágynyugalom és pihenés

Nem véletlenül került listánk elejére. Legtöbbünk csak akkor hajlandó a teljes ágynyugalomra, ha már jártányi ereje se maradt. Pedig a háziorvosok által oly sokat hangoztatott tanács nem véletlen. Szervezetünk ilyenkor minden erejével azon van, hogy meggyógyítsa magát. Ha az erre szánt energiából “lopunk” testünktől azzal, hogy a munkahelyen dolgozunk vagy folyamatosan fel-alá rohangálunk, rosszat teszünk magunkkal. Elhúzzuk a betegséget akár hetekre is.

Azt tanácsoljuk, fogadja meg ezt az intelmet és adjon magának legalább 2 nap teljes ágynyugalmat betegségének elején. Ez a rövidke időszak hozzá fog járulni ahhoz, hogy gyorsan ismét 100%-os állapotba kerüljön. Ha ezt elhanyagoja, akár több hétig is 60-70%-on üzemelhet a teste és könnyen lehet, hogy visszaesik vagy akár súlyosbodik az állapota.

Lázcsillapítás

Tisztázzuk először is, mit nevezünk láznak. Testünk hőmérséklete egészséges állapotban 36.5 és 36.7 Celsius között található. 38 Celsius testhőmérsékletig csak hőemelkedésről beszélünk, ilyenkor nem is szükséges gyógyszerekkel vagy egyéb módszerekkel csökkenteni azt. Lázról 38 Celsius felett beszélünk, ilyenkor már szükséges annak csillapítása.

A láz szerepe, hogy a megemelkedett testhőmérséklet által csökkentse a vírusok és bacilusok számát.

Láz esetén a gyógyszeres kezelelés segíthet, súlyosabb esetben hűtőfürdővel kombinálva. Utóbbi kapcsán nagyon fontos, hogy ne a jéghideg vízbe ugorjunk bele. Langyos vizet engedve szoktassuk testünket, majd fokozatosan hideg vizet engedve hűtsük azt le.

Nyákoldás

A nyák – polgári nevén takony – túlzott felhalmozódása szervezetünkben a téli vírusos és bakteriális fertőzések tipikus velejárója. Feloldása, azaz annak elősegítése hogy felköhögjük illetve orrunkon keresztül kifújjuk, nagyon fontos.

Erre számtalan vény nélküli gyógykészítmény elérhető, mint pl. az ACC Plus vagy az ambroxoltartalmú Ambroxol-TEVA.

Vitaminok

Bár nem gyógyítanak meg minket betegség esetén, hozzájárulnak szervezetünk megerősítéséhez. Sajnos szintén nem feltétlenül védik ki, hogy megbetegedjünk, akármennyi multivitamint is szedünk.

Probiotikumok

Antibiotikumok szedése esetén javasolt alkalmazni, mivel előbbi a hasznos bélflórát is károsítja, jótékony hatásai mellett.

Allergia?

Ha prüszög, győzödjön meg róla, hogy nem-e valamelyik háziállat szőrére allergiás.

Ha éppen betegen olvassa e sorokat, mielőbbi gyógyulást kívánunk Önnek!

Hogyan befolyásolja az intelligencia magánéleti és munkahelyi sikereinket

Az intelligencia és annak egyéni szintje régóta mérhető és sokan el is végzik az IQ-tesztet. Van-e jelentősége előrementelünkben és lehet-e növelni?

Sokat hallunk manapság az intelligenciáról. Eredeti használatán kívűl lépten-nyomon az érzelmi, a térbeli és egyéb más inteligenciatípusokkal is találkozhatunk interjúkban, cikkekben és riportokban.

Az utóbb felsorolt “egyéb” típusok az erősen megkérdőjelezhető kategóriába sorolhatóak. Nem létezésük vonható kétségbe leginkább, hanem elnevezésük. Az érzelmi intelligencia leginkább az empátia területét fedi le, úgy tűnik azonban, hogy “intelligensebb” az érzelmi intelligencia kifejezés használata.

Okosabb vagy, mint egy átlag tini?

Magyarországon az “igazi” intelligencia, azaz intelligenciahányados – rövid nevén IQ – mérésével a Mensa HungarIQa foglalkozik. Ingyenes online tesztjüket kitöltve gyorsan kaphatunk valamiféle képet saját intelligenciahányadosunkról.

Hangsúlyozzák ugyanakkor, hogy a 17 évesek átlageredményéhez hasonlítják eredményünket, így az ezen teszt által mért IQ biztosan alacsonyabb lesz, mint a valós érték. Utóbbi pontos mérésekor egyrészt saját korosztályunk eredményeit veszik az összehasonlítás alapjául. Másrészt pontos eredményt csak személyesen megjelenve, egy az online tesztnél jóval hosszabb kérdőív kitöltését követően kaphatunk.

Az IQ átlagos értéke 90 és 110 közé esik, egészen pontosan a magyar populáció 65%-a található ebben a tartományban. A Mensa-klub tagjai közé az kerülhet be, akinek intelligenciahányadosa 130 vagy annál magasabb.

Mit értünk intelligencia alatt?

Két fő tényezőből áll össze, a fluid és a verbális intelligenciából, lássuk melyik mit jelent.

Fluid intelligencia

A fluid intelligencia tanulási képességünk gyorsaságát jelenti, mely 22 éves kor környékétől csökkeni kezd. Új helyzet esetén mértéke meghatározza, milyen gyorsan találjuk ki a megoldást.

Verbális intelligencia

A verbális intelligencia a tanultak összesége. Az idő előrehaladtával tehát ez folyamatos tanulást feltételezve egyre nő.

Számít az intelligencia?

Kutatások tömkelege utal arra, hogy erős a korreláció az intelligenciahányados és a munkahelyi előremenetel között. Utóbbi mérőszámának a kereset mértékét vette az egyik kutatás, 0.5-ös korrelációt talált, amely igen erős korreláció.

Miért kérdőjelezik meg vagy legalábbis árnyalják sokan ennek fényében az IQ jelentőségét? Miért beszélünk a korábban említett számtalan intelligenciatípusról, melyekről végső soron kiderül, már létező fogalmak szinonímái?

A válasz sokak számára nem lesz kellemes. Jordan Peterson, a torontói egyetem professzora szerint az emberek többsége nem bánja, ha vannak okos emberek. A logika szerint viszont ha vannak okos emberek, ők valakikhez képest okosak. Tehát vannak butább és buta emberek is. Ez utóbbi belátása fájdalmas és kifejezetten nem kívánatos a mai posztmodern, politikailag korrekt (PC) beszédre törekvő berendezkedésben.

Pedig érdemes feltennünk a kérdést: ha mindenki, így az alacsonyabb, akár minimális intelligenciájú emberek felé is azt hirdetjük, bármit elérhetnek, csak akarni kell, nem-e tesszük ki őket folytonos szenvedésnek és csalódásnak?

Mit tehet az intelligenciahányados növelése érdekében?

Érdemes gyorsan hozzáfűzni, hogy tudatossággal és szorgalommal ellensúlyozhatjuk természetes adottságunkat bizonyos mértékben. A sport szintén hozzájárul agyunk teljesítőképességének javulásához, mivel a jó keringés következtében agyunkból hamarabb eltávoznak a működése során keletkezett salakanyagok.

Ha felkeltette érdeklődését összeállításunk, javasoljuk, hogy keresse fel a Mensa HungarIQa oldalát, és jelentkezzen egy személyes IQ-tesztre!